biography

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[CV Marcel Vaid in English]

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Marcel Vaid born 1967 in Erlangen, Germany, Nationalities Swiss and German. Works as a composer, musician (guitar) and musicproducer for [film] and [theatre]. Composition and production of filmmusic for over 70 fiction and documentary films. Marcel Vaid is the head of the electro-acoustic experimental collective [Superterz].

Collaborations a.o. with Nils Petter Molvaer, Toshinori Kondo, Mauro Pawlowski (dEUS), Rodrigo Gonzales (Die Ärzte), Norbert Möslang (Voice Crack), Marianne Schroeder (John Cage), Lauren Newton (Vienna Art Orchestra), Al Comet (The Young Gods), Burnt Friedman, Jojo Mayer (Nerve), Carlos Zingaro, Fredi Murer, Léa Pool, Damo Suzuki (Can), Koichi Makigami (‘Hikashu’) and Milo Rau.

Marcel Vaid’s most important goal is to develop an individual language, an individual and discreet soundscape for every film. In the foreground is the motto LESS IS MORE. An outstanding sound-aesthetical concern is the examination of acoustical instruments and their stereoscopic processing in the computer. Marcel Vaid’s film music has also been recorded by big symphony orchestras such as the Meran Symphony Orchestra, the 21st Century Orchestra Lucerne (with conductor Ludwig Wicky) or the Budapest Art Orchestra conducted by André Bellmont. Marcel Vaid gives diverse Masterclasses and is working as a guest lecturer at the Zurich University of the Arts ZHdK.

Marcel Vaid has been honoured a number of times for his works: 2018 he received two nominations ‘Best Original Score’ at the ‘European Animation Award’ in Lille and at the ISFMF International Filmmusik Festival in Pula. Marcel Vaid wins three times the Swiss Film Prize ‘Quartz’ in the category ‘Best Music’: 2016 for his composition in «The Day the Sun fell», 2011 for «Goodnight Nobody» and 2009 for his music in «Zara». He was nominated for the “Quartz” in 2016 with «Köpek» (double nomination) and in 2018 with «The Kongo Tribunal».

In 2003 Marcel Vaid got for his music in “Joshua” the «Prix de la meilleure création musicale» at the filmfestival «Premiers Plans» in Angers F (Jurypresident Jeanne Moreau). At the 62nd. International Film Festival in Locarno in 2009, he was decorated with the “Prize of SUISA-Foundation for Music” for his music in «Tandoori Love». Award for Best Music at the International Filmfestival in Valencia (Esp) 2009 for the music in «Where is Max?». Nomination Best Filmscore at the 12th International Filmfestival in Aubagne (F) 2011 for «Goodnight Nobody».

[Interview] with Marcel Vaid / CINEBULLETIN

de

Marcel Vaid geb.1967 in Erlangen, Deutschland, Nationalität CH+D. Arbeitet als freischaffender Musiker (Gitarre) und Komponist für [Film] und [Theater]. Komposition und Produktion der Filmmusik von über 70 Spiel- und Dokumentarfilmen. Kopf der Band [Superterz], die im In- und Ausland für elektroakustische Experimentalmusik bekannt geworden ist.

Zusammenarbeiten u.a. mit Nils Petter Molvaer, Toshinori Kondo, Mauro Pawlowski (dEUS), Rodrigo Gonzales (Die Ärzte), Norbert Möslang (Voice Crack), Marianne Schroeder (John Cage), Lauren Newton (Vienna Art Orchestra), Al Comet (The Young Gods), Burnt Friedman, Jojo Mayer (Nerve), Carlos Zingaro, Fredi Murer, Léa Pool, Damo Suzuki (Can), Koichi Makigami (‘Hikashu’) und Milo Rau.

Marcel Vaid wichtigstes Ziel ist es für den Film eine eigene musikalische Sprache, einen eigenen, stets diskreten Klangraum zu entwickeln. Dabei steht das Motto WENIGER IST MEHR im Vordergrund. Ein besonders sound-ästhetisches Anliegen ist ihm die Auseinandersetzung mit akustischen Instrumenten und deren räumliche Verarbeitung am Computer. Marcel Vaid’s Filmmusiken werden inzwischen auch von grossen Orchestern eingespielt, so ergaben sich u.a. Zusammenarbeiten mit dem Symphony Orchestra Meran, dem 21st Century Orchestra Luzern (Leitung: Ludwig Wicky) und dem Budapest Art Orchestra unter der Leitung von André Bellmont. Zudem ist Marcel Vaid als Gastdozent an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK tätig und gibt diverse Masterclasses.

Marcel Vaid wurde für seine Arbeiten mehrfach [ausgezeichnet]: 2018 zwei Nominationen für die Musik in «Chris the Swiss» für den European Animation Award ‘Beste Filmmusik’ sowie für den ‘Cristal Pine Award’ am Internationalen Filmmusik Festival ISFMF in Pula. 2016 gewann er zum dritten mal den Schweizer Filmpreis ‘Quartz’ in der Kategorie ‘Beste Filmmusik’ für seine Arbeit in «Als die Sonne vom Himmel fiel». 2011 Schweizer Filmpreis «Quartz» für die Musik in «Goodnight Nobody», 2009 «Quartz» für die Musik in «Zara».

Nominationen für den Schweizer Filmpreis Quartz 2018 für seine Komposition in «Das Kongo Tribunal» und 2016 für die Musik in «Köpek» (Doppelnomination). Am 62. internationalen Filmfestival in Locarno erhielt er 2009 den «Preis der SUISA-Stiftung für Musik» für seine Filmmusik in «Tandoori Love». Preis ‘Best Music’ am International Filmfestival in Valencia (Esp) 2009 für die Musik in «Wo ist Max?». 2003 erhielt er den «Prix de la meilleure création musicale» für seine Musik in «Joshua» am Filmfestival «Premiers Plans» in Angers F (JurypräsidentinJeanne Moreau). Nomination ‘Best Filmscore’ am 12th. International Filmfestival in Aubagne (F) 2011 für «Goodnight Nobody».
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